
 gfedc Copyright 2003 The New York Times Company    
The New York Times  

 
February 8, 2003, Saturday, Late Edition - Final  

 
SECTION: Section A; Page 9; Column 1; Foreign Desk  
 
LENGTH: 1016 words  
 
HEADLINE: THREATS AND RESPONSES: INTELLIGENCE ASSESSMENT;  
Britain Admits That Much of Its Report on Iraq Came From Magazines  
 
BYLINE:  By SARAH LYALL  
 
DATELINE: LONDON, Feb. 7  
 
BODY:  
The British government admitted today that large sections of its most recent report on Iraq, 
praised by Secretary of State Colin L. Powell as "a fine paper" in his speech to the United 
Nations on Wednesday, had been lifted from magazines and academic journals.  
 
But while acknowledging that the 19-page report was indeed a "pull-together of a variety of 
sources," a spokesman for Prime Minister Tony Blair defended it as "solid" and "accurate." 
The document, "Iraq: Its Infrastructure of Concealment, Deception and Intimidation," was 
posted on No. 10 Downing Street's Web site on Monday. It was depicted as an up-to-date 
and unsettling assessment by the British intelligence services of Iraq's security apparatus 
and its efforts to hide its activities from weapons inspectors and to resist international efforts 
to force it to disarm.  
 
But much of the material actually came, sometimes verbatim, from several nonsecret 
published articles, according to critics of the government's policy who have studied the 
documents. These include an article published in the Middle East Review of International 
Affairs in September 2002, as well as three articles from Jane's Intelligence Review, two of 
them published in the summer of 1997 and one in November 2002.  
 
In some cases, the critics said, parts of the articles -- or of summaries posted on the 
Internet -- were paraphrased in the report. In other cases, they were plagiarized -- to the 
extent that even spelling and punctuation errors in the originals were reproduced.  
 
The Blair government did not deny that any of this had happened. But its spokesman 
insisted today that the government believed "the text as published to be accurate" and that 
the document had been published because "we wanted to show people not only the kind of 
regime we were dealing with, but also how Saddam Hussein had pursued a policy of 
deliberate deception."  
 
He added: "In retrospect, we should, to clear up any confusion, have acknowledged which 
bits came from public sources and which bits came from other sources." He said the 
document had been written by government officials and drawn from "a number of sources, 
including intelligence sources."  
 
"The overall objective was to give the full picture without compromising intelligence 
sources," he said.  
 
But critics of the government said that not only did the document appear to have been 
largely cut and pasted together, but also that the articles it relied on were based on 

Page 1 of 3Browse Display

2/8/2003http://www.nexis.com/research/search/documentDisplay?_docnum=25&_ansset=A-WA-A-...



information that is, by now, obsolete.  
 
For instance, the second section of the three-part report, which is described on the Downing 
Street Web site as providing "up-to-date details of Iraq's network of intelligence and 
security," was drawn in large part from "Iraq's Security and Intelligence Network: a Guide," 
an article about the activities of Iraqi intelligence in Kuwait in 1990 and 1991, which 
appeared in the Middle East Review of International Affairs last September. Its author was 
Ibrahim al-Marashi, a postgraduate student at the Monterey Institute of International 
Studies in California.  
 
Mr. Marashi told Channel 4 News, which first reported the plagiarism charges, that his 
research had been drawn primarily from two huge sets of documents: "one taken from 
Kurdish rebels in the north of Iraq -- around four million documents -- as well as 300,000 
documents left by Iraqi security services in Kuwait." He also said that while he had no 
reason to doubt the truth of anything he had written and believed the government report to 
be accurate, no one had asked permission or informed him about using his work.  
 
"I am surprised, flattered as well, that this information got used in a U.K. government 
dossier," Mr. Marashi said in an interview with Reuters. "Had they consulted me, I could 
have provided them with more updated information."  
 
Dr. Glen Rangwala, a lecturer in politics at Cambridge University who has compared the 
British report with the articles it used as sources, said that in some cases, the authors 
apparently changed phrases from the original articles to make the case against Iraq seem 
more extreme.  
 
For instance, Dr. Rangwala said, a section on the Mukhabarat, the Iraqi directorate of 
general intelligence, appeared to have been lifted verbatim from Mr. Marashi's article, except 
for a few tweaks. Where Mr. Marashi mentions that the Mukhabarat's responsibilities include 
"monitoring foreign embassies in Iraq," the government document speaks of "spying on 
foreign embassies in Iraq." Mr. Marashi's description of the Mukhabarat's role in "aiding 
opposition groups in hostile regimes" becomes "supporting terrorist organizations in hostile 
regimes."  
 
Critics of the British and American policy toward Iraq said the report showed how little 
concrete evidence the two governments actually have against Iraq, as well as how poor their 
intelligence sources were.  
 
"Both governments seem so desperate to create a pretext to attack Iraq that they are willing 
to say anything," said Nathaniel Hurd, a consultant on Iraq and a critic of the American 
position. "This U.K. dossier, which deceptively uses outdated material and plagiarizes, is just 
the latest example of official dishonesty."  
 
Opposition politicians here attacked the report as the deceptive work of a bumbling 
government clutching at straws as it tries to make a case for war.  
 
"This is the intelligence equivalent of being caught stealing the spoons," said Menzies 
Campbell, the foreign affairs spokesman for the Liberal Democrats. "The dossier may not 
amount to much, but this is a considerable embarrassment for a government trying still to 
make a case for war."  
 
Bernard Jenkin, the Conservative Party's shadow defense secretary, said the government 
had not satisfactorily addressed the concerns raised by the disclosures.  
 
"The government's reaction utterly fails to explain, deny or excuse the allegations," Mr. 

Page 2 of 3Browse Display

2/8/2003http://www.nexis.com/research/search/documentDisplay?_docnum=25&_ansset=A-WA-A-...



 
 

About LexisNexisTM  |   Terms and Conditions  |   Privacy Policy  |   Support Identifier 

Copyright © 2003 LexisNexis, a division of Reed Elsevier Inc. All rights reserved.  
 
 

Jenkin said. "The document has been cited by the prime minister and Colin Powell as the 
basis for a possible war. Who is responsible for such an incredible failure of judgment?"  
 http://www.nytimes.com  
 
GRAPHIC: Chart: "Comparing Notes"  
Large sections of the British government's latest dossier on Iraq were either paraphrased or 
copied exactly from three previously published articles, mainly Ibrahim al-Marashis article 
published in Sept. 2002.  
   
BRITISH DOSSIER: Al-Mukhabarat is roughly divided into a department  
responsible for internal operations, co-ordinated through provincial offices, and another 
responsible for international operations, conducted from various Iraqi embassies. Its internal 
activities include: Spying within the Ba'th Party, as well as other political parties;  
   
AL-MARASHI ARTICLE: General Intelligence is roughly divided into a department  
responsible for internal operations, coordinated through provincial offices, and another 
responsible for international operations, conducted from various Iraqi embassies. Its internal 
activities include: 1) monitoring the Ba'th Party, as well as other political parties;  
   
BRITISH DOSSIER: The operations of Special Security are numerous, particularly in 
suppressing domestic opposition to the regime. After its creation in 1984, Special Security 
thwarted a plot of disgruntled army officers, who objected to Saddam's management of the 
Iran-Iraq War.  
   
AL-MARASHI ARTICLE: The operations of Special Security are numerous, particularly in 
suppressing domestic opposition to the regime. After its creation in 1984, Special Security 
thwarted a plot of disgruntled army officers, who objected to Saddam's management of the 
Iran-Iraq War. (28)  
   
BRITISH DOSSIER: The Security Bureau: The Security Bureau is divided into a Special 
Office, which monitors the Special Security agency itself to assure loyalty among its 
members.  
   
AL-MARASHI ARTICLE: The Security Bureau: The Security Bureau is divided into a Special 
Office, which monitors the Special Security agency itself to assure loyalty among its 
members.  
   
(Source: Dr. Glen Rangwala, Cambridge University)  
 
LOAD-DATE: February 8, 2003 

 Document 25 of 36 

Page 3 of 3Browse Display

2/8/2003http://www.nexis.com/research/search/documentDisplay?_docnum=25&_ansset=A-WA-A-...


