
 gfedc Copyright 2003 Chicago Tribune Company    
Chicago Tribune  

 
February 8, 2003 Saturday, NORTH FINAL EDITION  

 
SECTION: News; Pg. 11; ZONE: N  
 
LENGTH: 835 words  
 
HEADLINE: Britain lifted old material for new Iraq report  
 
BYLINE: By Sarah Lyall, New York Times News Service.  
 
DATELINE: LONDON  
 
BODY:  
The British government acknowledged Friday that large sections of its most recent report on 
Iraq, praised by U.S. Secretary of State Colin Powell as a "fine paper" in his speech to the 
UN on Wednesday, had been lifted from magazines and academic journals.  
 
But while acknowledging that the 19-page report was a "pull-together of a variety of 
sources," a spokesman for Prime Minister Tony Blair defended it as "solid" and "accurate." 
The document, "Iraq: Its Infrastructure of Concealment, Deception and Intimidation," was 
posted on 10 Downing St.'s Web site Monday. It was depicted as an up-to-date and highly 
unsettling assessment by the British intelligence services of Iraq's security apparatus and its 
efforts to hide its activities from weapons inspectors and resist international efforts to force 
it to disarm.  
 
But much of the material actually came, sometimes verbatim, from several non-secret 
published articles, according to critics of the government's policy who have studied the 
documents.  
 
These include an article published in the Middle East Review of International Affairs in 
September 2002, as well as three articles from Jane's Intelligence Review, two of them 
published in the summer of 1997 and one in November 2002.  
 
In some cases, the critics said, parts of the articles -- or of summaries posted on the Web -- 
were paraphrased in the report. In other cases, they were plagiarized -- to the extent that 
even spelling and punctuation errors in the originals were reproduced in the government 
document.  
 
No denial from government  
 
Blair's government did not deny that any of this had happened. But its spokesman, speaking 
to reporters Friday, insisted that the government believed "the text as published to be 
accurate" and that the document had been published because "we wanted to show people 
not only the kind of regime we were dealing with, but also how Saddam Hussein had 
pursued a policy of deliberate deception."  
 
He added: "In retrospect, we should, to clear up any confusion, have acknowledged which 
bits came from public sources and which bits came from other sources." He said the 
document had been written by government officials and drawn from "a number of sources, 
including intelligence sources."  
 
But critics of the government said that not only did the document appear to have been 

Page 1 of 2Browse Display

2/8/2003http://www.nexis.com/research/search/documentDisplay?_docnum=10&_ansset=A-WA-A-...



 
 

About LexisNexisTM  |   Terms and Conditions  |   Privacy Policy  |   Support Identifier 

Copyright © 2003 LexisNexis, a division of Reed Elsevier Inc. All rights reserved.  
 
 

largely cut and pasted together but that the articles it relied on were based on information 
that is, by now, obsolete.  
 
For instance, the second section of the three-part report, which is described on the Downing 
Street Web site as providing "up-to-date details of Iraq's network of intelligence and 
security," was drawn in large part from "Iraq's Security and Intelligence Network: a Guide," 
an article about the activities of Iraqi intelligence in Kuwait in 1990 and 1991 that appeared 
in the Middle East Review of International Affairs last September. Its author is Ibrahim al-
Marashi, a postgraduate student at the Monterey Institute of International Studies in 
California.  
 
Al-Marashi told Channel 4 News, which first reported the plagiarism charges, that his 
research had been drawn primarily from two huge sets of documents: "One taken from 
Kurdish rebels in the north of Iraq -- around 4 million documents -- as well as 300,000 
documents left by Iraqi security services in Kuwait." He also said that while he had no 
reason to doubt the veracity of anything he had written and believed the government report 
to be accurate, no one had asked permission or informed him that they planned to use his 
work.  
 
Phrases apparently changed  
 
Glen Rangwala, a lecturer in politics at Cambridge University who has compared the British 
report with the articles it used as sources, said that in some cases, the authors appeared to 
have changed phrases from the original articles to make the case against Iraq seem more 
extreme.  
 
For instance, Rangwala said, a section on the Mukhabarat, the Iraqi directorate of general 
intelligence, appeared to have been lifted verbatim from al-Marashi's article, except for a 
few minor changes. Where al-Marashi mentioned that the Mukhabarat's responsibilities 
include "monitoring foreign embassies in Iraq," the government document speaks of "spying 
on foreign embassies in Iraq." And al-Marashi's description of the Mukhabarat's role in 
"aiding opposition groups in hostile regimes" became "supporting terrorist organizations in 
hostile regimes."  
 
Critics of the British and American policy toward Iraq said the report showed how little 
concrete evidence the two governments actually have against Iraq, as well as how poor their 
intelligence sources are.  
 
"Both governments seem so desperate to create a pretext to attack Iraq that they are willing 
to say anything," said Nathaniel Hurd, a consultant for various organizations on the United 
Nations' relations with Iraq and a critic of the Bush administration's position. "This U.K. 
dossier, which deceptively uses outdated material and plagiarizes, is just the latest example 
of official dishonesty."  
 
LOAD-DATE: February 8, 2003 

 Document 10 of 36 

Page 2 of 2Browse Display

2/8/2003http://www.nexis.com/research/search/documentDisplay?_docnum=10&_ansset=A-WA-A-...


