Rockford's Newspaper Rock River Times

The Voice of the Community

Wednesday, January 22, 2003

US companies aided Saddam?

By Joe Baker, Senior Editor

We all know that the Bush administration edited out more than 8,000 pages from the 11,800 page
disclosure report supplied by Saddam Hussein’s government.

Have you ever wondered why? The sanitized version, which was given to UN members, did not contain
information on nations supplying Iraq with weapons-related materials between 1975 and 1999.

The Progressive Populist (populist.com) reports the U.S. government said it removed the pages to
prevent sensitive information from getting into the wrong hands.

An unedited copy, however, found its way into the hands of a German newspaper. The Populist said the
copy had data on 150 companies—including 24 U.S. firms—that supported Irag’ s program to build or
obtain weapons of mass destruction.

American firms listed in the document include Honeywell, Semetex, UNISY'S, Sperry Corp., Hewlett
Packard, Rockwell, DuPont, Kodak and Bechtel.

According to the Populist, much of that information was gathered by UN inspectors between 1991 and
1998, but the U.S., Britain, Russia, France and China—all permanent members of the Security
Council—voted against revealing the extent of these companies complicity in order to preserve
“necessary cooperation” by the firmsinvolved.

This story was widely reported in Canadian and European media but the only mention in the American
presswas atiny articlein The New York Times which listed only two defunct U.S. companies as
participants in aiding lrag.

http://www.rockrivertimes.com/trrtcgi/viewnews.cgi?category=4&id=1043259366 (1 of 2) [1/28/2003 7:46:34 PM]



Rockford's Newspaper Rock River Times

Copyright 2002 - The Rock River Times

Back Home

http://www.rockrivertimes.com/trrtcgi/viewnews.cgi?category=4&id=1043259366 (2 of 2) [1/28/2003 7:46:34 PM]


http://www.rockrivertimes.com/

	rockrivertimes.com
	Rockford's Newspaper Rock River Times


